Relacja z wycieczki - pielgrzymki do Włoch PDF Drukuj Email
piątek, 20 grudnia 2013 14:35

RELACJA Z WYCIECZKI-PIELGRZYMKI DO WŁOCH,

KTÓRA BYŁA NAGRODĄ ZA ZAJĘCIE I MIEJSCA

W MAŁOPOLSKIM PROJEKCIE „MIEĆ WYOBRAŹNIĘ MIŁOSIERDZIA”

Dnia 7 grudnia 2013 roku zwycięzcy VII edycji projektu „Mieć wyobraźnię miłosierdzia” z Delegatury Kuratorium w Wadowicach- uczniowie Gimnazjum nr 3   w Bachowicach wraz z opiekunem Agatą Flaga wyruszyli na tygodniową wycieczkę do Włoch.

NIEDZIELA- 8 GRUDNIA

Po kilkunastogodzinnej podróży oraz noclegu w alpejskim hotelu przybyliśmy do Loreto-miasta, w którym znajduje się domek Najświętszej Marii Panny z Nazaretu. Niewielki budynek składa się z trzech ścian, miejsce groty zastępuje ołtarz oraz marmurowa obudowa. W centralnym miejscu umieszczona jest figura Matki Boskiej z Dzieciątkiem. W pobliżu sanktuarium odwiedziliśmy Cmentarz Żołnierzy Polskich, którzy podczas II wojny światowej walczyli na terenach Loreto i Ankony.

PONIEDZIAŁEK- 9 GRUDNIA

Wyruszyliśmy do Asyżu - rodzinnych stron Świętego Franciszka. Przepiękną architekturę miasta położonego na wzgórzu mogliśmy już podziwiać z okien autokaru. W mieście odwiedziliśmy miejsca związane z osobą świętego. Zobaczyliśmy miejsce Jego urodzenia oraz Kościół Nowy wzniesiony na terenie rodzinnego domu. Byliśmy także w Bazylice Świętego Franciszka, gdzie podziwialiśmy piękne freski oraz mieliśmy okazję modlić się przy grobie pierwszego Franciszkanina. W Bazylice Świętej Klary widzieliśmy oryginalną ikonę San Damiano, z której Chrystus przemówił do świętego, prosząc go o naprawę Jego domu. Na obrzeżach miasta wstąpiliśmy do Kościoła Matki Boskiej Anielskiej. Tam mogliśmy zobaczyć, jak wyglądała zachowana do dziś pierwsza kaplica Franciszkanów czyli Porcjunkula.

Po opuszczeniu Asyżu udaliśmy się do miejscowości Cascia. Najbardziej znanym miejscem jest tu Sanktuarium Świętej Rity. Rita od wczesnej młodości odznaczała się ogromną pobożnością. Uważana jest za patronkę w sytuacjach trudnych i beznadziejnych. Wieczorem dotarliśmy do Rzymu. Zamieszkaliśmy w Polskim Domu Pielgrzyma Sursum Corda.

WTOREK-10 GRUDNIA

Zaczęliśmy od zwiedzania Katakumb Św. Kaliksta- miejsca pochówku pierwszych chrześcijan. Katakumby stanowiły system kilkukondygnacyjnych podziemnych korytarzy z wydrążonymi komorami. Korytarze katakumb Kaliksta osiągnęły długość 20 km. Następnie odbyliśmy spacer najstarszą drogą rzymską, czyli słynną Via Appia Antica oraz odwiedziliśmy kościół Quo vadis Domine. Świątynia upamiętnia miejsce spotkania Chrystusa z Piotrem uciekającym z Rzymu. W środku znajduje się kopia odcisku stóp Jezusa oraz popiersie Henryka Sienkiewicza, autora słynnej powieści z czasów prześladowania pierwszych chrześcijan. Kolejną Świątynią była Bazylika Pawła za Murami. W Centralnej część nawy głównej znajduje się gotycki baldachim nad grobem Świętego Pawła a na środku dziedzińca możemy podziwiać posąg Apostoła. Kolejnym miejscem, do którego dotarliśmy, było Koloseum, czyli amfiteatr Flawiuszów, wybudowany na przełomie VIII i IX wieku naszej ery. W amfiteatrze odbywały się walki gladiatorów, przedstawienia, popisy akrobatyczne a także krwawe widowiska. Pod sceną istniał system korytarzy i zapadni, który umożliwiał zmianę dekoracji. Nazwa Koloseum pochodzi od pobliskiego posągu Nerona- Heliosa o kolosalnych rozmiarach. Od roku 1750 w Wielki Piątek na terenie Koloseum odprawiana jest uroczysta Droga Krzyżowa na pamiątkę męczeńskiej śmierci pierwszych chrześcijan. Drogę Krzyżową prowadzi papież. Po wyjściu z Koloseum udaliśmy się na Forum Romanum, czyli na najstarszy plac rzymski pochodzący z VIII w. p.n.e. Wokół placu budowano okazałe świątynie oraz liczne budynki użyteczności publicznej (np. siedziba senatu, mównica), ponieważ miejsce to stanowiło centrum życia społecznego. Pomiędzy Forum Romanum a Koloseum wybudowano Łuk Konstantyna Wielkiego dla uczczenia dziesięciolecia jego rządów. Wspięliśmy się także na Wzgórze Kapitol – dawne miejsce obronne oraz miejsce kultu religijnego. Obecny kształt wzgórza został zaprojektowany przez Michała Anioła. Plac z trzech stron otoczony jest budynkami, w części środkowej stoi pomnik Marka Aureliusza. W bocznej części placu widzieliśmy słynną rzeźbę wilczycy karmiącej bliźnięta.

ŚRODA-11 GRUDNIA

Od samego rana byliśmy bardzo podekscytowani, gdyż właśnie tego dnia mieliśmy udać się na audiencję generalną z Ojcem Świętym. Odbywała się ona na Placu Świętego Piotra. Mieliśmy możliwość zobaczenia Papieża Franciszka z odległości dosłownie kilku metrów oraz zrobienia Mu zdjęć. Papież Franciszek prowadził modlitwę Anioł Pański oraz błogosławił zebranych. Było to dla nas duże przeżycie, które na długo pozostanie  w naszej pamięci.Następnie udaliśmy się na Lateran, gdzie znajduje się  Bazylika Świętego Jana. Jest to dawna siedziba papieży. Na terenie bazyliki znajdują się groby niektórych papieży. Po wschodniej stronie od wejścia można odwiedzić Sanktuarium Świętych Schodów. Schody, zgodnie z tradycją, pochodzą z pałacu Poncjusza Piłata i mógł po nich stąpać Chrystus. Kolejnym punktem zwiedzania była Bazylika Matki Bożej Większej. Jak głosi legenda, o jej wybudowanie poprosiła we śnie Matka Boska i wskazała to miejsce w Rzymie, na które w lecie spadnie śnieg. Z tego względu kościół nazywany jest także Bazyliką Matki Boskiej Śnieżnej. W Bazylice tej znajduja się relikwie żłóbka świętego. Później udaliśmy się na Schody Hiszpańskie, które należą do miejsc tłumnie odwiedzanych przez turystów. Odbywają się na nich coroczne pokazy mody a wiosną zdobi je kwiatowa dekoracja ustawiana z okazji festiwalu kwiatów. W okresie Bożego Narodzenia, na tarasie schodów ustawiana jest szopka. Mają 138 stopni. To jedne z najdłuższych i najszerszych schodów w Europie.  Na ich szczycie znajduje się Kościół Świętej Trójcy. Plac Navona, gdzie w centralnej części znajduje się  fontannę Czterech Rzek. Fontanna została skomponowana wokół egipskiego obelisku sprowadzonego z ruin Cyrku Maksencjusza. Cztery postacie, wraz z elementami krajobrazu w postaci palm, zwierząt symbolizują cztery rzeki z czterech kontynentów. Rio de la Plata symbolizuje postać z podniesioną ręką, Dunaj i Europę wyobraża postać dosiadająca konia, personifikacja Nilu ma osłoniętą głowę, Azję uosabia Ganges. Zamek Świętego Anioła, którego nazwa pochodzi od nazwy wielkiej figury archanioła z brązu umieszczonej na szczycie. W 1227 roku zamek połączono podziemnym korytarzem z Watykanem. Ukryty korytarz miał zapewniać papieżom możliwość ucieczki do fortecy. Dzisiejsza budowla była pierwotnie monumentalnym grobowcem Hadriana i jego rodziny. W średniowieczu zamieniono go w fortecę, która przez blisko tysiąc lat pozostawała najpotężniejszym punktem obronnym Rzymu. W czasach renesansu, w dolnej części budowli mieściły się więzienia, a w górnej luksusowe apartamenty papieskie oraz archiwum i skarbiec Państwa Kościelnego.

CZWARTEK-12 GRUDNIA

Wróciliśmy do Watykanu. Tego dnia zwiedziliśmy Muzeum Watykańskie, w którym mogliśmy podziwiać bogate zbiory świata starożytnego i chrześcijańskiego. Początkiem zbiorów była kolekcja dzieł sztuki zgromadzonych przez kardynała Giuliana delle Rovere (późniejszego papieża Juliusza II) w XVI wieku. Do muzeum włączono także pomieszczenia z freskami Rafaela i Kaplicę Sykstyńską. Ponadto nawiedziliśmy najbardziej znaną bazylikę tj. Bazylikę Świętego Piotra. Położona jest  na miejscu cyrku Nerona, gdzie został ukrzyżowany Święty Piotr i dokładnie nad grobem Apostoła. Bogato zdobione wnętrze zawiera między innymi Pietę Michała Anioła, nagrobki i posągi papieży, posągi świętych, freski oraz mozaiki sufitowe. Po obu stronach bazyliki znajdują się liczne kaplice. W  kaplicy Świętego Sebastiana,  zatrzymaliśmy się dłużej bowiem dotarliśmy do celu naszej pielgrzymki- miejsca spoczynku ciała Błogosławionego Jana Pawła II. Grób papieża – Polaka odwiedzany jest przez liczne pielgrzymki z całego świata . My również modliliśmy się w intencjach, z którymi tam przybyliśmy. Pod Bazyliką znajdują się Groty Watykańskie, czyli kaplice mieszczące groby papieży, kardynałów i władców. Po ich zwiedzeniu wspięliśmy się na Kopułę Bazyliki liczącą 581 schodów,  skąd roztaczał się wspaniały widok na Rzym.

PIĄTEK-13 GRUDNIA

W ostatnim dniu zwiedziliśmy Padwę. Znajduje się tam najsławniejsza romańsko-bizantyńska świątynia świata chrześcijańskiego- Bazylika Świętego Antoniego. Uczestniczyliśmy we Mszy Świętej. Najbardziej znanym miejscem w świątyni jest kaplica Świętego Antoniego, w której znajduje się Jego grób. Marmurowa ściana kaplicy udekorowana jest dziewięcioma płaskorzeźbami ukazującymi życie i cuda Antoniego Padewskiego, m. in.: Święty Antoni wskrzesza młodzieńca czy Cud z sercem lichwiarza. W czasie spaceru po mieście mieliśmy także okazję podziwiać wnętrza jednego z najstarszych uniwersytetów europejskich.

SOBOTA- 14 GRUDNIA

Po śniadaniu udaliśmy się w drogę powrotną do domu, trochę zmęczeni i stęsknieni za swoimi bliskimi… Do Krakowa dotarliśmy w późnych godzinach wieczornych, gdzie czekali na nas rodzice. Byliśmy bardzo podekscytowani i mieliśmy wiele do opowiadania. Ta wycieczka-pielgrzymka pozostanie na długo w naszej pamięci …