Do zakresu działania Działu Pomocy Dziecku i Rodzinie należy:
Do zadań kierownika Działu należy:
- Kierowanie Działem Pomocy Dziecku i Rodzinie i organizowanie jego pracy w sposób zapewniający należyte wykonywanie zadań wynikających z Regulaminu Organizacyjnego Ośrodka oraz przepisów ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej i ustawy o pomocy społecznej.
- Opracowanie decyzji przyznających świadczenia wynikające z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz działu IV ustawy o pomocy społecznej.
- Opracowanie umów dla zawodowych rodzin zastępczych.
- Opracowywanie i opiniowanie porozumień w sprawie zwrotu świadczeń za pobyt dzieci – mieszkańców Świętochłowic w pieczy zastępczej na terenie innych Miast/Powiatów.
- Obsługa administracyjna Rodzinnego Domu Dziecka - przygotowywanie aktów prawnych dotyczących funkcjonowania Domu.
- Przygotowanie comiesięcznych list do przekazywania środków na zwrot kosztów za utrzymanie dzieci w Rodzinnym Domu Dziecka oraz innych placówkach opiekuńczo – wychowawczych.
- Nadzorowanie Mieszkania Chronionego dla usamodzielnionych wychowanków.
- Rozpatrywanie wniosków o zwolnienie w sprawie odpłatności rodziców za pobyt dziecka w pieczy zastępczej.
- Sporządzanie finansowych oraz merytorycznych informacji i sprawozdań dotyczących problematyki pieczy zastępczej, pracy z rodziną naturalną oraz usamodzielnianiem wychowanków domów pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży, domów dla matek z małoletnimi dziećmi, schronisk dla nieletnich, zakładów poprawczych, specjalistycznych ośrodków szkolno - wychowawczych, specjalistycznych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii.
- Opracowywanie i nadzorowanie wdrażania lokalnych programów wspierania rodziny oraz rozwoju pieczy zastępczej.
- Inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć organizacyjnych w celu zapewnienia właściwej i terminowej realizacji zadań, w tym:
- wnioskowanie do Dyrektora w sprawach zatrudnienia, wynagrodzenia i karania podległych pracowników,
- opracowywanie zakresów czynności,
- dokonywanie okresowych ocen pracowników,
- Prowadzenie rejestru danych osobowych osób pełniących funkcję rodziny zastępczej zawodowej lub niezawodowej oraz prowadzących rodzinny dom dziecka oraz osób zakwalifikowanych do pełnienia powyższych funkcji.
- Informowanie sądu o rodzinach zastępczych i rodzinnych domach dziecka, w których można umieścić dziecko.
- Inicjowanie i podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć w celu ochrony informacji niejawnych i danych osobowych.
- Wykonywanie innych czynności zleconych przez przełożonego związanych z zajmowanych stanowiskiem pracy.
Zespół pracy z rodzina i wychowankami
Powyższy Zespół realizuje zadania związane z wsparciem rodziny naturalnej, realizacja postanowień sadu o umieszczeniu dziecka w pieczy zastępczej lub w innych placówkach całodobowych, usamodzielnianymi wychowankami oraz odpłatnościami od rodzin naturalnych.
Do zadań I zastępcy Kierownika nadzorującego Zespół pracy z rodziną i wychowankami należy:
- Przyjmowanie i weryfikacja wniosków o przyznanie świadczeń od rodzin zastępczych.
- Przyjmowanie i weryfikacja wniosków o przydzielenie rodzinie naturalnej asystenta rodziny.
- Prowadzenie terapii, edukacji dla rodzin znajdujących się w kryzysie.
- Koordynowanie pracy asystenta rodziny.
- Koordynowanie pracy pracowników socjalnych zatrudnionych w ramach Działu.
- Wdrażanie programów wspierania rodziny.
- Przygotowanie wstępnych informacji do sprawozdań.
- Zastępowanie kierownika Działu w czasie jego nieobecności.
Do zadań trzech pracowników socjalnych należy:
Pracownik socjalny zajmujący się procedurami umieszczania dzieci w pieczy zastępczej instytucjonalnej i rodzinnej oraz specjalistycznych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych oraz młodzieżowych ośrodkach socjoterapii - zwanych dalej placówkami, a w szczególności::
- Prowadzenie rejestru spraw.
- Kompletowanie dokumentów dzieci zgodnie z przepisami, w tym przeprowadzanie wywiadu środowiskowego.
- Praca socjalna z rodziną dziecka do czasu umieszczenia go w pieczy zastępczej lub w/wym placówkach.
- Współpraca z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, Sądem Rejonowym, placówkami służby zdrowia i oświaty oraz placówkami opiekuńczo-wychowawczymi w zakresie współdziałania w systemie kierowania do pieczy zastępczej lub w/wym placówek.
- Wprowadzanie i aktualizacja danych osobowych nieletnich do Centralnego Systemu Kierowania Nieletnich do placówek resocjalizacyjnych.
- Opracowanie skierowania do młodzieżowych ośrodków wychowawczych, Rodzinnego Domu Dziecka Nr 1 w Świętochłowicach oraz innych placówek zgodnie z umową.
- Doprowadzanie i umieszczanie w pieczy zastępczej lub w/wym placówkach po uzyskaniu skierowania.
- Sporządzanie informacji i sprawozdań dotyczących problematyki kierowania dzieci do pieczy zastępczej oraz w/wym placówek.
Pracownik socjalny zajmujący się usamodzielnianymi wychowankami:
- Usamodzielnianie pełnoletnich wychowanków opuszczających rodzinną i instytucjonalną pieczę zastępczą oraz domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno – wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze i młodzieżowe ośrodki wychowawcze w celu ich życiowego usamodzielnienia i integracji ze środowiskiem:
- wnioskowanie w sprawie świadczeń z tytułu usamodzielniania w/wymienionych wychowanków, a w szczególności:
- diagnozowanie środowisk,
- bieżące rozeznanie potrzeb, nowelizowanie wywiadów środowiskowych,
- opracowanie planu pomocy dla wychowanków,
- opracowanie indywidualnych programów usamodzielnienia,
- prowadzenie pracy socjalnej oraz edukacyjnej mającej na celu pełną integrację z środowiskiem lokalnym i prawidłowe wypełnianie ról społecznych przez wychowanków,
- współpraca z pracownikami w/wymienionych placówek w sprawie nadzoru nad właściwą realizacją programu usamodzielnienia.
- Nadzór nad Mieszkaniem Chronionym poprzez:
- Sporządzanie informacji i sprawozdań dotyczących problematyki usamodzielniania.
Pracownik socjalny wykonujący wywiady u rodzin naturalnych w celu wydania odpowiedniej decyzji w sprawie odpłatności za pobyt dziecka w pieczy zastępczej.
- Prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawie ustalenia odpłatności za pobyt dziecka w pieczy zastępczej, a w szczególności:
- wszczynanie postępowania administracyjnego w celu ustalenia odpłatności co roku w styczniu oraz w okresie do miesiąca czasu po umieszczeniu dziecka w pieczy zastępczej,
- przeprowadzanie wywiadów środowiskowych w celu zbadania sytuacji osobistej, rodzinnej, dochodowej i majątkowej rodzin naturalnych dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej,
- gromadzenie wszelkiej niezbędnej dokumentacji do ustalenia odpłatności
- Przeprowadzanie postępowania dla innych powiatów u rodzin naturalnych mieszkających na terenie miasta Świętochłowice oraz kompletowanie dokumentacji (zgodnie z obowiązującymi przepisami) dotyczącej odpłatności za pobyt dzieci w pieczy zastępczej pochodzących z innego powiatu.
- Przeprowadzanie wywiadów u rodzin zastępczych w przypadku konieczności weryfikacji uzyskanych informacji.
- Sporządzanie informacji i sprawozdań dotyczących problematyki odpłatności za pobyt dzieci w pieczy zastępczej.
Do zadań asystentów rodzinnych należy:
- Opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym, który przeprowadzał wywiad środowiskowy w danej rodzinie. Plan ma obejmować zakres realizowanych działań mających na celu przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, a także zawiera terminy ich realizacji i przewidywane efekty. Plan przechowywany jest w aktach rodziny w Ośrodku.
- Opracowanie, we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej.
- Udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego.
- Udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych.
- Udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych.
- Udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi.
- Wspieranie aktywności społecznej rodzin.
- Motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
- Udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej.
- Motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych.
- Udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych.
- Podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin.
- Prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci.
- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną.
- Dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej, niż co pół roku, i przekazywanie tej oceny I Zastępcy.
- Monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną.
- Sporządzanie, na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach.
- Współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny.
- Współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą, o których mowa w ustawie o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie lub innymi podmiotami, których pomoc przy wykonywaniu zadań uzna za niezbędną.
Zespół do spraw pieczy zastępczej
Powyższy Zespół realizuje zadania związane z organizowaniem pieczy zastępczej w mieście. Do zadań II Zastępcy kierownika nadzorującego Zespół do spraw pieczy zastępczej należy:
- Koordynowanie naboru kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka.
- Kwalifikowanie osób kandydujących do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka oraz wydawanie zaświadczeń kwalifikacyjnych zawierających potwierdzenie ukończenia szkolenia, opinię o spełnianiu warunków i ocenę predyspozycji do sprawowania pieczy zastępczej.
- Organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka.
- Organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego, wydawanie świadectw ukończenia tych szkoleń oraz opinii dotyczącej predyspozycji do pełnienia funkcji dyrektora i wychowawcy w placówce opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego.
- Przygotowanie rodziny zastępczej oraz prowadzących rodzinne domy dziecka na przyjęcie dziecka przez: udzielenie szczegółowych informacji o dziecku i jego sytuacji rodzinnej, w tym informacji o rodzeństwie oraz zapewnienie, w miarę potrzeby, kontaktu z dzieckiem przed umieszczeniem go w tej rodzinie lub rodzinnym domu dziecka w terminie nie późniejszym niż 7 dni przed przyjęciem dziecka oraz przekazanie, nie później niż w dniu poprzedzającym dzień przyjęcia dziecka dokumentacji dotyczącej dziecka określonej w ustawie.
- Wyznaczenie koordynatora dla danej rodziny zastępczej oraz gromadzenie sprawozdań z efektów jego pracy z rodziną.
- Dokonywanie okresowej oceny sytuacji dzieci przebywających w rodzinnej pieczy zastępczej oraz formułowanie opinii na ten temat do sądu.
- Dokonywanie oceny rodziny zastępczej lub prowadzącego rodzinny dom dziecka.
- Organizowanie opieki nad dzieckiem, w przypadku, gdy rodzina zastępcza albo prowadzący rodzinny dom dziecka okresowo nie może sprawować opieki, w szczególności z powodów zdrowotnych lub losowych albo zaplanowanego wypoczynku, min. poprzez zapewnianie pomocy i wsparcia przez rodziny pomocowe.
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym, w szczególności z pozostałymi działami ośrodka pomocy społecznej, placówkami opiekuńczo – wychowawczymi, sądami i ich organami pomocniczymi, instytucjami oświatowymi, podmiotami leczniczymi, a także kościołami i związkami wyznaniowymi oraz z organizacjami społecznymi.
- Zapewnianie pomocy prawnej osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą, w szczególności w zakresie prawa rodzinnego.
- Wdrażanie lokalnych programów rozwoju pieczy zastępczej.
- Przygotowanie corocznego sprawozdania z efektów pracy.
Do zadań koordynatorów oraz pracownika socjalnego zatrudnionego na okres przejściowy do wykonywania zadań obligatoryjnych należeć będzie:
- Udzielanie pomocy rodzinom zastępczym i prowadzącym rodzinne domy dziecka w realizacji zadań wynikających z pieczy zastępczej.
- Przygotowanie, we współpracy z asystentem rodziny i odpowiednio rodziną zastępczą lub prowadzącym rodzinny dom dziecka, planu pomocy dziecku
- Współpraca w opracowaniu planu pracy z rodziną naturalną.
- Pomoc rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka w nawiązaniu wzajemnego kontaktu.
- Zapewnianie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka dostępu do specjalistycznej pomocy dla dzieci, w tym psychologicznej, reedukacyjnej i rehabilitacyjnej.
- Zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną, w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających.
- Sporządzanie opinii w przedmiocie ustania przyczyny umieszczenia dziecka w rodzinie zastępczej i możliwości powrotu dziecka do jego rodziny na potrzeby postępowania sądowego w tej sprawie.
- Współpraca w opracowaniu oceny sytuacji dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej.
- Współpraca przy wydawaniu oceny rodziny zastępczej lub prowadzącego rodzinny dom dziecka.
- Wydawanie opinii dla rodziny zastępczej niezawodowej, która będzie starała się o zawarcie umowy o pełnienie funkcji rodziny zastępczej zawodowej oraz innych opinii na ich temat wymaganych niniejszą ustawą.
- Konsultowanie oceny rodziny zastępczej lub prowadzącego rodzinny dom dziecka
- Współpraca z Rodzinnym Domu Dziecka Nr1 w Świętochłowicach, a w szczególności:
- udział w pracach zespołów do spraw oceny sytuacji dziecka,
- udział w opracowaniu indywidualnych planów pracy z dzieckiem.
- Wydawanie opinii w przedmiocie wytoczenia przez Dyrektora Ośrodka powództwa o zasądzenie świadczeń alimentacyjnych na rzecz dziecka przebywającego w pieczy zastępczej.
- Przedstawianie corocznego sprawozdania z efektów pracy.
Do zadań pedagoga należy:
- Zapewnianie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka szkoleń mających na celu podnoszenie ich kwalifikacji, biorąc pod uwagę ich potrzeby.
- Zapewnianie pomocy i wsparcia dzieciom umieszczonym w rodzinnej pieczy zastępczej w szczególności w ramach grup wsparcia.
- Organizowanie dla rodzin zastępczych oraz prowadzących rodzinne domy dziecka pomocy wolontariuszy.
- Prowadzenie działalności diagnostyczno-konsultacyjnej, której celem jest pozyskiwanie, szkolenie i kwalifikowanie osób zgłaszających gotowość do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej oraz prowadzenia rodzinnego domu dziecka.
- Szkolenie i wspieranie pedagogiczne osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą.
- Szkolenie i wspieranie pedagogiczne rodziców dzieci objętych pieczą zastępczą.
- Przeprowadzanie badań pedagogicznych oraz analiz dotyczących kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka.
- Zapewnianie rodzinom zastępczym zawodowym i niezawodowym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka poradnictwa, które ma na celu zachowanie i wzmocnienie ich kompetencji oraz przeciwdziałanie zjawisku wypalenia zawodowego.
Do zadań psychologa należy:
- Zapewnianie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka szkoleń mających na celu podnoszenie ich kwalifikacji, biorąc pod uwagę ich potrzeby.
- Zapewnianie pomocy i wsparcia osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą, w szczególności w ramach grup wsparcia.
- Prowadzenie poradnictwa i terapii indywidualnej dla osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą i ich dzieci oraz dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej.
- Prowadzenie działalności diagnostyczno-konsultacyjnej, której celem jest pozyskiwanie, szkolenie i kwalifikowanie osób zgłaszających gotowość do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej oraz prowadzenia rodzinnego domu dziecka.
- Szkolenie i wspieranie psychologiczne osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą.
- Szkolenie i wspieranie psychologiczne rodziców dzieci objętych tą pieczą.
- Przeprowadzanie badań psychologicznych oraz analizy dotyczących kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka.
- Zapewnianie rodzinom zastępczym zawodowym i niezawodowym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka poradnictwa, które ma na celu zachowanie i wzmocnienie ich kompetencji oraz przeciwdziałanie zjawisku wypalenia zawodowego.